Wetenschap

Steeds meer publicaties over de Gebroeders van Limburg verschijnen er wereldwijd. Een aantal daarvan, waaronder een essay van de schrijver Umberto Eco, staan op deze website; zie hieronder. Voor meer publicaties wordt doorverwezen naar andere websites; zie ook hieronder. Deze lijst wordt nog verder aangevuld.

Boeken
Johan Maelwael en de Gebroeders van Limburg: Grondleggers van de Nederlandse schilderkunst
Clemens Verhoeven en André Stufkens (Uitgeverij Vantilt 2017)

Jehan. Het lazuriet van de Gebroeders van Limburg.
Peter Daanen (Uitgeverij Verteller 2012)

Edelman – Bedelman. Kleding uit de wereld van de Gebroeders van Limburg.
Stef Verstraaten, Clemens Verhoeven en Jacobs Trijsburg (Fragma Publishing 2009).

De Canon van Nijmegen (p. 58-61)
Dolly Verhoeven (red.) (Uitgeverij Vantilt 2009)

The Art of Illumination: The Limbourg Brothers and the Belles Heures of Jean de France, Duc de Berry
Timothy Bates Husband with an essay by Margaret Lawson (The Metropolitan Museum of Art 2008)

De Gebroeders van Limburg. Nijmeegse meesters aan het Franse Hof 1400-1416.
Pieters Roelofs, Rob Dückers (Uitgeverij Ludion 2005)

Les Très Riches Heures du duc de Berry
Umbert Eco en Raymond Cazelles (2003)

The Tres Riches Heures of Jean, Duke of Berry
Jean Longon (1989)

Artikelen
2006 – Catherine Reynolds – ‘The Limbourg Brothers. Nijmegen
2005 – Patricia Stirnemann, Claudia Rabel – ‘The ‘Très Riches Heures’ and Two Artists Associated with the Bedford Workshop
2003 – George Zeman – ‘The Copenhagen “Mocking of Christ” and the Early Style of the Limburg Brothers
2003 – J. Hirschbiegel – ‘Étrennes. Untersuchungen zum höfischen Geschenkverkehr im spätmittelalterlichen Frankreich der Zeit Köning Karls VI (1380-1422)’
2001 – Joyce Kubiski – ‘Orientalizing Costume in Early Fifteenth-Century French Manuscript Painting (Cité des Dames Master, Limbourg Brothers, Boucicaut Master, and Bedford Master)
2000 – F, Autrand – ‘Jean de Berry. L’art et le pouvoir’
1983 – Jonathan Alexander – ‘The Limbourg Brothers and Italian Art: A New Source
1969 – M. Meiss – ‘French painting in the time of Jean de Berry. The late XIVth century and the patronage of the duke’
1963 – Millard Meiss – ‘A Lost Portrait of Jean de Berry by the Limbourgs
1956 – Margaret Freeman – ‘A Book of Hours Made for the Duke of Berry
1910 – Martin Conway – ‘Giovannino de’ Grassi and the Brothers van Limbourg

Johan Maelwael en de Gebroeders van Limburg: Grondleggers van de Nederlandse schilderkunst
Auteur(s): Clemens Verhoeven & André Stufkens | Vormgever: Brigitte Slangen | Meer informatie!

Generaties kunstliefhebbers hebben geleerd dat de roemrijke Nederlandse schilderstraditie begon in het tweede kwart van de vijftiende eeuw met de gebroeders Van Eyck en de Vlaamse Primitieven. Dat blijkt een misvatting. De eerste Noord-Nederlandse schilders van Europese statuur kwamen niet uit Holland of Vlaanderen, maar uit het hertogdom Gelre. In Nijmegen waren vanaf 1373 de ateliers van de schildersdynastie Maelwael-Van Limburg gevestigd.

Vlak voor 1400 traden Johan Maelwael en zijn drie jonge neven Paul, Johan en Herman van Limburg in dienst van de Franse koninklijke familie (het huis Valois). In Dijon en Parijs maakten ze pijlsnel carrière als schilders en vorstelijke vertrouwelingen. Niet alleen waren ze de bekendste kunstenaars van hun tijd, ook financieel waren ze zó succesvol dat ze vaak optraden als bankiers voor hun adellijke opdrachtgevers. In de bloei van hun leven, en op het toppunt van hun roem, stierven ze alle vier kort na elkaar (1415-1416), waarschijnlijk aan de pest. In de afgelopen twintig jaar hebben geruchtmakende tentoonstellingen (Louvre, Museum Het Valkhof, Metropolitan Museum, Rijksmuseum) en spectaculaire ontdekkingen van hun werk de roem van het geslacht Maelwael-Van Limburg vergroot. Johan Maelwael en de Gebroeders van Limburg toont tientallen hoogtepunten van hun prachtige oeuvre en vertelt het fascinerende verhaal van hun tijd, hun wereld en hun korte, maar veelbewogen levens.